EKONOMIKA / Podniky

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
29.5.2017

Nehod kvůli špatně uloženému nákladu prudce přibývá. Škody jdou do milionů

V roce 2016 došlo k více než stovce dopravních nehod kvůli nesprávně uloženému nákladu. Hmotná škoda se podle Policie České republiky blíží šesti milionům korun. Za dva roky tak došlo k téměř dvojnásobnému nárůstu těchto nehod, neboť roku 2014 činil jejich počet rovných šedesát.

Policejní mluvčí Ivana Nguyenová k nehodám zapříčiněným nesprávným uložením nákladu uvedla: „V roce 2016 se takových nehod stalo 101. Hmotná škoda odhadnutá na místě policisty činila 5 799 400 Kč.“ Ve statistice jsou zahrnuta nákladní i osobní vozidla. V roce 2014 přitom došlo k 44 těmto nehodám u nákladních vozů a u 16 osobních automobilů. Jedná se tedy o téměř dvojnásobný nárůst za dva roky.

Řidiči náklad nedostatečně připevňují a stát nekontroluje

Experti již řadu let poukazují na nevyhovující stav při zacházení s nákladem, a to jak u profesionálních přepravců, tak soukromníků. Například již v roce 2014 informoval odborný týdeník Dopravní noviny o tom, že každý druhý náklad není správně upevněn. Svůj díl viny na tomto stavu má také ministerstvo dopravy, které může podle zákona udělovat automaticky, tedy bez přezkoušení, atestace po uplynutí dvou či tří let, čehož využívají dodavatelé nekvalitních kotvicích systémů či jejich komponentů. Samostatnou kapitolou je nekompetence řidičů, včetně profesionálních, kteří podle upozornění organizace ČESMAD Bohemia často neprocházejí potřebným školením zabezpečení nákladu, přestože je povinné.

Nejčastější hříchy: povolené postroje a nevhodné vázací prostředky

Češi často nepoužívají bezpečné kotvicí systémy, anebo je špatně aplikují. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy určené speciálně pro tento účel,“ říká Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která zajišťuje firmám odborné zaškolení. V tuzemsku lze dokonce zakoupit vázací systémy sice certifikované, avšak vybavené dodatečným upozorněním (obvykle na popruhu), že nejsou určeny pro vozidla, provozovaná v České republice. A s jakými hříchy se lze setkat na českých silnicích nejčastěji? „U nákladních vozů to bývají povolené kurty, lana a řetězy, ačkoli by měly být řádně předepnuty.  U osobních aut a dodávek zase soukromníci běžně kotví náklad pomocí prádelních šnůr, obyčejných řemenů či tzv. gumicuků. Často také chybí protiskluzová vložka, která by měla být samozřejmostí vždy, je-li náklad přepravován na podlaze vozu,“ vysvětluje Dominik Kubik.

Autor / zdroj: PI

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Mikulov bavil Šumperk

Město Šumperk a partnerské město Mikulov uspořádaly v pátek 16. června tradiční ochutnávku mikulovských vín, kterou poprvé hostily prostory šumperskéh

Post

Krytý areál plaveckého bazénu Olomouci uzavírají opravy

Z důvodu rekonstrukce vnitřních prostor krytého areálu olomouckého plaveckého stadionu je do 24. září krytý bazén včetně sauny zcela uzavřen. V provoz

Post

Žádost o spolupráci při objasnění nehody a zjištění totožnosti řidičky a vozidla

Policisté dopravního inspektorátu Olomouc se obrací na širokou veřejnost se žádostí o pomoc při objasnění dopravní nehody, ke které došlo v úterý 6. č

Reklama

Reklama

PARTNEŘI

www.wwwdesign.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu