AKTUÁLNĚ / Vzdělávání a školy

Mladí instalatéři poměřili síly v jedné z největších soutěží svého druhu v Česku
V letošním ročníku této soutěže v krajském kole zazářili hned dva žáci Střední školy řemesel Frýdek-Místek. Dalibor Jalůvka (vlevo) se mohl radovat z celkového prvenství. Samuel Kozelský (vpravo) obsadil 3. místo.  
Autor / zdroj foto: Jan Smekal

Frýdek-Místek

Řemeslo má zlaté dno. V krajském kole soutěže odborných dovedností Učeň instalatér 2025 mezi sebou poměřili síly žáci 3. ročníku oboru instalatér. Z šestnácti soutěžících si nejlépe vedl Dalibor Jalůvka z hostitelské Střední školy řemesel Frýdek-Místek.

Soutěž, kterou pořádá Cech topenářů a instalatérů, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Střední škola polytechnická, Brno, Jílová, má díky své dlouhodobé historii velikou prestiž.

„Soutěž je mezi jednotlivými školami vnímaná velmi pozitivně. Svědčí o tom fakt, že přijely všechny školy z Moravskoslezského kraje, kromě jediné, která nenaplnila ročník. Účast je tedy veliká. Jde o jednu z největších soutěží v Česku, možná i vůbec největší. A to jak z hlediska financí, které do ní putují, tak počtu zúčastněných žáků,“ uvedl Radovan Pryček, vedoucí učitel odborného výcviku Střední školy řemesel Frýdek-Místek.

Žáci museli během soutěže obstát při práci s mědí, pájení, ohýbání měděných trubek, svařování termoplastů, polypropylenu. Museli si poradit také s řezáním závitů a spojováním ocelového potrubí.

„Součástí soutěže byla dále montáž zdravotní techniky. Následně se dělaly tlakové zkoušky svařenců, které kluci udělali,“ dodal Pryček s tím, že každá část soutěže se jednotlivě bodovala. Úkolem soutěžících bylo dosáhnout určitého bodového zisku, který by jim zajistil účast v celostátním finále s mezinárodní účastí.

„Časový limit byl 55 minut na jednotlivou úlohu, což bylo hraniční. Dosvědčuje to fakt, že jen čtyři žáci dokázali poskládat celou sestavu,“ poznamenal Pryček s tím, že úroveň soutěže, která se letos koná už posedmadvacáté, je rok od roku vyšší. „Je to vidět na počtu bodů. Kdysi postupovali do celostátního finále žáci s menším počtem bodů. Dneska je to velice natěsnané a mezi jednotlivými žáky jsou jen velmi malé odchylky.“

Soutěž prověřila praktické i teoretické dovednosti

Soutěže odborných dovedností Učeň instalatér 2025 se účastní jen ti nejšikovnější. „Soutěž je velice náročná. Soutěžící se tomuto oboru musí věnovat daleko více než běžní žáci. Musí být velice pilní, precizní a mít schopnosti se učit. Je pro žáky, kteří dokážou dodržet všechny postupy a návody tak, aby práce byla udělaná kvalitně. Zákazníci jsou dneska nároční a vyžadují co nejlépe odvedenou práci. Je to požadavek trhu, díky kterému se zkvalitňuje práce,“ přiblížil Pryček.

Součástí soutěže není jen praktická, ale také teoretická dovednost. „Kluci píšou test, který je prověří z bezpečnosti, instalace vody a kanalizace a vytápění. Musí se na něj předem naučit, připravit, aby správně odpověděli na výběr ze sta otázek. Žádná praktická dovednost nemůže fungovat bez teoretické části. Někdy se sice říká, že bez teorie by to šlo, ale není to tak,“ upozornil Pryček.

„Dneska se čím dál více lidí ohání umělou inteligencí, ale na stavbě nemusí být signál, takže řemeslník musí být znalý i teorie, musí znát normy, technické předpisy tak, aby dokázal práci kvalitně odvést a aby všechno fungovalo. Požadavky zákazníků jsou totiž dneska obrovské.“ 

Jalůvka i Kozelský se chtějí tímto řemeslem živit

V letošním ročníku této soutěže v krajském kole zazářili hned dva žáci Střední školy řemesel Frýdek-Místek. Dalibor Jalůvka se mohl radovat z celkového prvenství. Samuel Kozelský obsadil 3. místo.

„To, že se naši dva žáci umístili na prvním a třetím místě, je pro školu obrovským přínosem. Pomáhá to v náboru. Je to reprezentativní činnost, na kterou se dá odkazovat. Na základě výsledků z této soutěže je vidět, jak na tom jednotlivé školy jsou. Faktem je, že velkou roli hraje, jaké má škola zázemí, možnosti, jak je vzdělání podporované, jací vyučující na škole působí a jak s žáky pracují,… A pro učně je to velice motivující. Zjistí, že když věnují více času učení, tak se jim to v budoucnu vrátí,“ řekl Pryček.

Dalibor Jalůvka i Samuel Kozelský jsou podle Radovana Pryčka velmi šikovnými žáky. „Jsou to žáci, kteří se řádně připravují do školy. Ostatně do soutěže vybíráme takové, které řemeslo baví. Spoustu z nich totiž přihlásí rodiče a oni ani neví, co takové řemeslo obnáší. V prvním ročníku se tak teprve oťukávají a až v tom druhém a třetím je to začíná bavit, protože se už něco naučili,“ vysvětlil Pryček s tím, že v případě Jalůvky a Kozelského jde o žáky, které řemeslo baví a chtějí se mu věnovat.

„U obou kluků je vidět vývoj, geneze. Chtějí se tímto řemeslem živit. Je to hezké sledovat, když vidíte, že je baví práce, chtějí pracovat, učí se, chodí do školy, nemají zameškané hodiny. To všechno se pak projevuje na výsledcích, kterých dosahují,“ podotkl Pryček.

A co říká na triumf v krajském kole soutěže samotný vítěz Dalibor Jalůvka? „Vůbec jsem to nečekal. Bylo to prvně, co jsem byl na takové soutěži. Měli jsme za úkol udělat svařenec z plastu, z mědi a z kovu a následně ho dát dohromady. Poté proběhla zkouška. Dalším úkolem bylo pověsit umyvadlo a posledním pověsit toaletu. Nejtěžší byl svařenec z mědi, protože je tam hodně ohybů, které musí být přesné. Díky soutěži jsem se hodně zlepšil ve svařování,“ popsal Dalibor Jalůvka.

Při organizaci soutěže finančně výrazně pomáhá Střední škole řemesel její zřizovatel Moravskoslezský kraj.

Autor / zdroj: Jan Smekal

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.